The colors above our heads are under our feet as well
Work in situ, 2018
Daniel Buren. Photo-souvenir: The colors above our heads are under our feet as well. Work in situ, 2018. Artis—Naples, The Baker Museum. © Daniel Buren – ADAGP, Paris.
This exhibition is organized by Artis—Naples, The Baker Museum, and is generously sponsored by the Collier County Tourist Development Council and Waterside Shops
November 2018 – June 2019
The minimalist pergola, usually adorned with vines, is transformed in this work by Daniel Buren in a visionary pathway and a chromatic, luminous landscape for visitors to experience. The glittering beams of Florida’s sunlight pierce its colored rectangles, painting the surroundings with rainbow hues. The glass of the panels permits an abundance of mirrored reflections, functioning like a prism for the blue, yellow, orange, red and green tones. Drawing upon its environment and responsively transforming, the work is continually changing as a function of the play of shadows and the diffraction caused by the intensity of the light.
Buren is interested in working outside, where many elements are involved, such as natural — rather than artificial — light, the weather and, certainly, the sky — under which, according to the artist, true colors appear. The rigorous geometry of the structure, made of squared beams, poles with black and white stripes, and the chromatic succession of the ceiling, instill rhythm to the piece and amplify its course.
The pergola becomes a sheltered walkway where the viewer is advised to move, not simply looking at it from a fixed point. The passerby can appreciate it only by experimenting with body and mind.
For more than 50 years, Buren has been extending the possibilities of painting by studying spatial relationships and color, placing brightly striped and colored works in public spaces — on monuments, city squares, billboards and train stations — around the world.
He has participated in major exhibitions, including at the Solomon R. Guggenheim Museum (New York), the Museum of Modern Art (New York), Palais des Beaux-Arts (Brussels), Centre Pompidou (Paris), Tokyo Museum of Contemporary Art and many others. Buren has been a recipient of numerous awards, including the Golden Lion for his French Pavilion at the Venice Biennale (1986), the Grand Prix National de Peinture (1992) and the Praemium Imperiale (2007). In recent years, Buren has premiered a number of commissions, including the Fondation Louis Vuitton (Paris, 2016) and the Tottenham Court Road Station (London, 2017).
En esta instalación, Daniel Buren transforma el concepto de pérgola, empleado habitualmente como soporte de viñas, en un paisaje cromático y luminoso que brinda una experiencia ideal al paseante. La instalación filtra los rayos de sol de Florida proyectando sombras de color en derredor. El empleo de vidrio coloreado funciona como un prisma para los tonos azules, amarillos, naranjas, rojos y verdes, así como un reflector del entorno. En ósmosis con este entorno, la obra se transforma constantemente en función del juego de sombras y la difracción lumínica.
A Daniel Buren le interesa trabajar al aire libre con elementos como la luz natural, el tiempo y el cielo, bajo el que, de acuerdo con el artista, los colores se muestran tal y como son. La geometría rigurosa de la estructura, compuesta de vigas y postes cuadrados con rayas blancas y negras, y la sucesión cromática del techo, conceden ritmo a la pieza y amplifican su efecto.
La pérgola se convierte así en un paseo cubierto en el que se incita al espectador a caminar, no a mirarla desde un punto fijo. El paseante sólo puede apreciarla experimentándola en cuerpo y mente.
Durante más de cincuenta años, Daniel Buren ha ampliado las posibilidades de la pintura mediante el estudio de relaciones espaciales y color, situando obras con rayas y colores brillantes en espacios públicos — monumentos, plazas, carteles y estaciones de tren — alrededor del mundo.
El trabajo de Buren se ha expuesto en museos importantes como el Solomon R. Guggenheim de Nueva York, el Museo de Arte Moderno de Nueva York, el Palais des Beaux Arts de Bruselas, el Centro Pompidou de París, y el Museo de Arte Contemporáneo de Tokyo, entre otros muchos. Asimismo, el artista ha recibido numerosos premios. Entre éstos figuran, por ejemplo, el León de Oro de la Bienal de Venecia por su Pabellón Francés (1986), el Gran Premio Nacional de Pintura de Francia (1992) y el Praemium Imperiale (2007). En años recientes, Buren ha inaugurado encargos en la Fundación Louis Vuitton (París, 2016) y la Tottenham Court Road Station (Londres, 2017).
Esta exposición ha sido organizada por Artis—Naples, The Baker Museum, con el patrocinio de Collier County Tourist Development Council y Waterside Shops.